Fossil Characters
We live in an era where many millions of digital messages are dispatched across the globe each second. In this age of instant and convenient communication, have we lost something? Digital messages are functional but lacking in personality. Handwriting carries something beyond literal meaning, something of the soul. Typed "thank you" letters are always the same, but we can convey various feelings and tones of "thank you" through handwriting.
For thousands of years humans have been writing characters by hand. But now, characters are changing from something written with a pen to something typed on a keyboard or screen. This is a recent and dramatic diversion from early human history. Handwriting is less common in our daily lives, and will be even scarcer in the future. I sincerely believe that now is the time to go back to the origin of handwriting and re-evaluate it from a new perspective.
Pictograph is an ancient form of handwriting. In ancient China, pictographic characters were engraved on animal bones, tortoise carapaces and stones. In Italy there are sites of prehistoric rock carvings, such as Valcamonica which is the first Italian site registered on the UNESCO World Heritage list. I found that there is a lot in common between Chinese pictographic characters and Italian rock carvings.
In this exhibition I feature pictographic characters as the protagonists. To begin, I roll out a large piece of canvas on the floor and step on it barefoot with a glass of ink in my hand. When I draw arcs in the air with my hands, the ink in the glass splashes onto the canvas. The ink takes on a life of its own; it runs and puddles on the face of canvas. All I can do is wait--- for several nights. When the pooled ink finally finishes drying, it leaves a distinctive pattern on the canvas. It looks as if fossils of characters have emerged in front of my eyes. It is the moment when traces of Mother Earth left by human hands appear to send us a message from beyond thousands of years. It sounds to me that we don't control nature for ourselves, but rather control ourselves for nature.
日々、数百億のデジタルメッセージが地球を飛び交っている。コミュニケーションが瞬時に世界を駆け巡るこの時代、我々は引き換えに何を失ったのか。デジタルメッセージとは異なり、手書き文字は書き手の個性ある顔となる。単なる文字情報だけでなく書き手の魂を乗せて運ぶ。活字の「ありがとう」はいつも同じだが、手書きの「ありがとう」には書き手の心情が宿る。何千年もの間、人間は手で文字を書き続けてきた。だが、時代は文字をペンで書くものからキーボードやタッチパネルで記されるものへと変えつつある。これは人間の歴史における劇的な転換である。手書きはこれからますます疎遠になっていくだろう。だからこそ今、手書きの原点に帰り、新しい視点から手書きを再評価する意義があるのではないか。文字の原点、象形文字は古代の手書き文字であり、古代中国では骨や亀の甲、石などに彫られた。イタリアでは岩に絵文字が記された古代遺跡が見つかっており、イタリアで初めてユネスコの世界遺産に登録されたバルカモニカはその代表例である。中国の古代文字とイタリアの絵文字には多くの共通点が見て取れる。この展覧会の作品は古代文字を素材としている。床いっぱいにキャンバスを広げ、墨を入れたグラスを手に裸足で画面に踏み込む。宙で円弧を描くとグラスの墨はパッとキャンバスに飛び散り、そこに未知の線と形が現われる。グラスを置くと、墨は生き物のようにキャンバスの上をさまよい、溜まる。後はただ待つのみ。幾晩かして墨が乾くとそこに不可思議な模様が残る。まるで目の前に文字の化石が現れたようだ。その瞬間、母なる大地は何千年の時を超えて我々にメッセージを送る。自分たちのために自然をコントロールするか、それとも自然のために自分たちをコントロールするのか。
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Moon 1
Moon 2
Moon 3
Moon 4
Moon 5
Moon 6
Fish
Tree
Deer 1
Deer 2
Heaven 1
Heaven 2
Heaven 3
Heaven 4
Bird